De Coördinatoren Nederlands Spreken koppelen anderstaligen aan taalcoaches, die de anderstaligen helpen bij het beter leren spreken van de Nederlandse taal. Wij vertellen graag hoe een werkdag als coördinator bij Nederlands Spreken eruit ziet. 

10:00 uur start van onze werkdag

Om 10.00 uur wordt de telefoon aangezet: start van een nieuwe ‘werkdag’. Eerst de agenda controleren op inschrijvingen. Dat zijn er vandaag twee: een man uit Syrië om 11:00 uur en om 12:00 uur een vrouw uit Polen. We geven de namen door aan de balie, zodat we gewaarschuwd kunnen worden als de bezoekers er zijn. En dan eerst koffie drinken.

Bekijken nieuwe aanmeldingen

Vervolgens checken we binnengekomen e-mails op aanvragen van anderstaligen: 10 dit keer. Allemaal aangemeld via de website, dus naam, telefoonnummer en e-mail adres zijn bekend. Met z’n tweeën (we werken altijd met 2 coördinatoren tegelijkertijd) proberen we telefonisch contact te krijgen met de aanmelders. Als dat lukt stellen we enkele eenvoudige vragen in het Nederlands (waar kom je vandaan, hoe lang ben je in Nederland, heb je een cursus Nederlands gevolgd). Indien de anderstalige ons begrijpt en ook antwoord geeft in het Nederlands wordt een afspraak gemaakt voor inschrijving.

Basiskennis Nederlands is voorwaarde

Voorwaarde om mee te kunnen doen is dat er basiskennis is van de Nederlandse taal; onze ondersteuning bestaat uit conversatie. Bij onvoldoende kennis van de Nederlandse taal adviseren we om over een half jaar weer te bellen. Alle afspraken worden bevestigd via e-mail. De aanmelders die niet telefonisch te bereiken zijn krijgen een e-mail met de vraag ons te bellen. Uiteindelijk worden er vandaag 4 afspraken ingepland.

Een nieuw leven opbouwen in Nederland begint met taal

Om 11.00 hebben we onze eerste inschrijving van de dag: de man uit Syrië, 31 jaar. Hij is vluchteling met een verblijfsstatus en woont 3 jaar in Nederland. Hij was apotheker in Aleppo. Vrouw en kind zijn nog in Syrië, dat is moeilijk voor hem. Hij volgt 3 keer per week Nederlandse les aan de VU en is via zijn docent bij ons terecht gekomen. Beter Nederlands leren spreken is voor hem belangrijk; hij wil in Nederland ook apotheker worden. Een aardige, intelligente man, die al behoorlijk goed Nederlands spreekt maar zich nog meer wil ontwikkelen.

Expats leren Nederlands spreken

Om 12.00 volgt de tweede inschrijving: de vrouw uit Polen, 27 jaar, hoogopgeleid (Master Business Administration). Ze kwam 5 jaar geleden naar Nederland omdat ze hier een baan kreeg. Op haar werk spreekt ze Engels en heeft ze nauwelijks mogelijkheden om het Nederlands spreken te oefenen; met haar Franse vriend spreekt ze ook Engels. Ze heeft een cursus Nederlands gevolgd bij TopTaal. Ook omdat ze graag in Nederland wil blijven moet haar Nederlands beter worden. Een vrolijke, extraverte vrouw! Ze verstaat goed wat er wordt gezegd, spreken gaat vaak nog moeizaam. 

Een persoonlijke coach voor iedereen

Tussendoor koppelen wij drie van onze anderstaligen aan taalcoaches. Dat gebeurt zorgvuldig. Het met elkaar praten is in principe voor een jaar en is een-op-een. We benaderen de taalcoaches telefonisch met een voorstel. Wederzijdse sympathie is voorwaarde om de koppeling en het daaropvolgende traject te laten slagen. Tussendoor zijn er telefoontjes van uiteenlopende aard. Een Afghaanse man wil zijn vrouw aanmelden voor een taalcoach. Ze zit op Nederlandse les, verstaat veel maar praten lukt nog niet. Geen inschrijving dus, maar wel het advies om over een half jaar weer te bellen.

Nieuwe taalcoaches zijn welkom

Er worden ook kennismakingsgesprekken ingepland met 2 nieuwe taalcoaches; ze hebben zich aangemeld via de Vrijwilligers Centrale Amsterdam. Je kunt uiteraard ook via onze website aanmelden. Om 13.00 uur sluiten wij af en gaan met een voldaan gevoel naar huis. Morgen zijn twee andere coördinatoren op hun post in Post Oost.